1e week Nieuw-Zeeland - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van wietske pol - WaarBenJij.nu 1e week Nieuw-Zeeland - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van wietske pol - WaarBenJij.nu

1e week Nieuw-Zeeland

Door: Wietske en Wouter

Blijf op de hoogte en volg wietske

12 Juni 2013 | Nieuw Zeeland, Queenstown

Hallo lieve mensen,

Aangezien het een week geleden is dat we in het vliegtuig stapte, is het de hoogste tijd voor een update.
Dinsdag 4 juni vlogen we met 2 uur vertraging en heel veel kilo's extra, lees ski's, kitesurf spullen en kleding, naar Kuala Lumpur. We kwamen daar om 7:45 aan, en na een hele nacht niet geslapen te hebben waren we nog erg fris en fit.
Op het vliegveld kwamen we gelijk veel gesluierde mensen tegen, en aangezien wij ons hadden gewassen en omgekleed op het vliegveld voelde we ons een beetje bloot. En we wisten niet echt of het wel gepast was en omdat er binnen nog airco was hadden we een vest aangedaan. Na eerst in een heerlijke massagestoel te hebben gezeten zijn we met de metro naar de stad gegaan. Toen we buiten kwamen kregen we de warme klap, erg benauwd en drukkend warm. Wij hadden beide een korte broek aan en ik moet zeggen vele daar hadden dat niet!! Wij konden het ons absoluut niet voorstellen. Toen we richting de stad gingen met de metro zagen we al veel viezigheid, vervuild water, overal afval, hoogbouw en heel klein en druk allemaal op elkaar gepropt.
We zijn naar het centrum gegaan met een andere metro en toen zagen we allemaal bekende merken als, vero moda, h&m, body shop, en allemaal bekende spijkerbroeken merken. Er werd veel gebouwd, het ene gebouw was nog niet af of ze waren al aan de andere begonnen. We zijn een grote shoppingmall ingegaan omdat het daar een stuk aangenamer was. Na een korte tijd merkte we dat we zo verschrikkelijk moe waren dat we heel graag wilde slapen. En waar ga je dan heen, inderdaad naar de bioscoop. Aangezien het daar allemaal onwijs goedkoop was en een kaartje voor naar de film, 2,50 vonden we dat een hele mooie slaapplek. We hebben onze dopjes ingedaan, hebben het begin van de film al niet meer mee gekregen ook omdat we er al een half uur van te voren waren. En het eind, misschien 10 minuten hebben we gezien. Op basis daarvan vonden we het een hele mooie film, alleen weten we ook de titel van de film niet meer haha.
Gelukkig waren we ook niet langer dan een dag in Kuala Lumpur, als je er toch bent kan je het maar beter even bekijken. Maar we vonden er helemaal niks aan. We hebben op het metrostation gegeten, dat was echt super hete curry. Dus dat heb ik maar afgestaan aan wouter, haha. Hij had dagen later nog steeds de geur van curry in zijn neus zitten.
Om 21:45 vlogen we weer verder naar Auckland. Deze keer wel geslapen, dopjes ingedaan en voor het ontbijt wakker geworden. Natuurlijk wel een paar keer wakker geweest, maar redelijk geslapen. Wederom weer heerlijke dingen gekregen in het vliegtuig en geweldige series, films en tv kunnen kijken. Ik had van ma geweldige vliegkousen gekregen, thanx daarvoor, want ik had helemaal nergens last van. Wouter had hele dikke voeten, onderbenen, enkels er zat geen enkele vorm meer in, charming haha! 12:00 lokale tijd kwamen we aan in Auckland, daar een sim kaart geregeld en op zoek gegaan naar een plek om te slapen. We hebben een goedkoop hostel gevonden, Fat Camel Nomands, en daar moesten we met de bus heen. Toen kwam al de hele grote schok van hoe duur het hier allemaal is. We moesten voor een half uur in de bus, 16 dollar pp en 6 dollar per grote tas. Wij moesten even 44 dollar betalen, ik dacht ik ben binnen een maand weer thuis, hoi mam en pap, nee het is allemaal niet gelukt haha. Maarja, aangekomen, de goedkope kamers waren allemaal al vol omdat de all blacks afgelopen zaterdag speelden. Wij kwamen op de afdeling met nog andere Nederlanders, Nina, Jonie en Jule, die waren aan het einde van rondreis van min 8 maanden. De grootste tijd hadden ze doorgebracht in Australie. Daar hebben we ontzettend veel informatie van gehad en tips, do's en don'ts. Heel handig en leuk! Zo kregen we een beetje nieuwe moed om het toch de gehele tijd hier in dit land vol te houden. We hebben in Auckland de lonely planet tour gedaan door de stad, in de haven geweest, ontdekt hoe boodschappen doen daar gaat, Oosters gegeten, en door de stad gewandeld. Boodschappen doen leerde we maar al te snel, we schrokken van alles. Een komkommer 5,50 dollar, net zoals alle groenten. Omdat alles op voorraad wordt ingekocht en deze nu langzaam opraken wordt alles in deze periode steeds duurder. We leefde deze paar dagen op water en brood, en we verwachten dat we sowieso geen kilo aan zullen komen, haha. Onze eerste indruk van Auckland was, veel te stedelijk, veel winkels, weinig karakter, kleur, sfeer. Niet uitnodigend, laten we dan ook maar gelijk 2 dagen later door vliegen naar Queenstown! Een korte vlucht van 1,5 uur en daar stond Marjolein, de zus van Wouter ons op te wachten. Aangezien zij moest werken werd de eerste rondleiding aan haar huisgenoot Jay overgelaten. Hij heeft ons rond Queenstown gereden en een aantal mooie plaatsen laten zien. Ook waar de bus zou vertrekken die wij de volgende ochtend zouden moeten nemen voor de Try Outs van NZSKI. (Dé ski organisatie in Queenstown) Eenmaal aangekomen in hun huis schrokken wij enorm van de slechte isolatie (enkel glas en slecht geisoleerde muren). STEENKOUD!!!!!! Alle huizen in Queenstown worden met elektrische kachels warm gehouden aangezien de plaats is gebouwd voor de zomermaanden. Moeten wij ze nu vertellen dat een jaar toch echt 4 seizoenen heeft... zucht. Naja na een korte introductie en lekker avondmaal konden wel eindelijk slapen. Daar waren we erg aan toe.

De volgende dag was het de tijd om er vol tegen aan te gaan. De try out's van Coronet Peak en The Remarkables stonden voor de deur. Via een busverbinding gingen wij vol spanning naar Coronet Peak. Eenmaal aangenomen en nadat wij een opwarm rondje hadden geskied was het tijd om met circa 18 andere te gaan strijden voor de felbegeerde plaatsen.

We begonnen in 3 verschillende groepen ons aan elkaar voor te stellen. Elke letter van je naam moest een eigenschap van je voorstellen en deze moest je met voorbeelden uitleggen. Wat we allemaal uit ons duim hebben verzonnen weten we niet maar zal wel goed zijn geweest. Na deze ronde werd er gewisseld en moest de groep naar een nieuwe beoordelaar. Druk luisterend alle aanwezigen maakte zij aantekeningen over ons en onze collega's. Het tweede onderdeel bestond uit een discussie over Customer Service. Best boeiend om er ter plekke bij te zijn. Niet boeiend om over te schrijven ;).
Voor het derde onderdeel moest elke deelnemer iets de overige deelnemers leren. Uiteraard mocht dit niet met skien te maken hebben. Wouter heeft zijn groepsgenoten zijn succesvolle verdediging tactiek van basketbal uitgelegd en Wietske heeft een uitbeeldingsspel gedaan.

Na deze rondes werd Wouter samen met een paar andere Knuppels apart genomen om even duidelijk te maken dat ze allemaal in de gevarenzone zitten en dat ze tijdens het buitenprogramma er hard aan moeten trekken om nog kans te maken op een baan. Hier later meer over. Het buitenprogramma bestond uit een stuk lesgeven, orienteren en algemene kennis over lesgeven. Allebei hebben wij erg veel ervaring in het lesgeven en dit was eigenlijk een inkoppertje. Vooral als je het niveau van de andere zag. DRAMA!!! Slechter dan eerstejaars cios'ers of alo'ers.

Na een tijdje in spanning te hebben moeten wachten werd aan ons bekend gemaakt dat wij allebei deze winter in Queenstown les mogen geven. Fantastisch nieuws natuurlijk. Wij kijken er erg naar uit ondanks dat het een soort van oproep functie is.

Achteraf bleek dat Wouter tijdens de eerste 3 rondes te serieus op punten is ingegaan. Misschien zenuwen of gewoon serieus over willen komen. Gelukkig viel het lesgeven zo in de smaak dat ze hem graag erbij willen hebben. Over Wiets hebben ze niet getwijfeld. (zouden ze niet durven ;) )

Vandaag hebben wij alles afgezocht naar een geschikte woning voor ons. Tot nu toe geen resultaat en we zijn er inmiddels ook achter dat dit een hels karwei wordt. Veel vraag en weinig aanbod. Zodra we wat hebben gevonden houden we jullie zeker op de hoogte.

Als we weer mooie verhalen hebben zullen we dat weer via deze weg melden. Dus vanuit een koud Queenstown zeggen wij tot snel en wij hopen dat jullie van onze avonturen kunnen genieten.

Lieve groet,

W&W

Ps: Oma je sloffen zitten echt heerlijk!!!

• 13 Juni 2013 - 00:00

Daantje:

Ge-wel-dig om te lezen!! Haha, kan me op sommige punten indenken hoe je op z'n Wiets reageert!! Have fun u 2!!! X

• 13 Juni 2013 - 05:14

Petra Van De Haar:

Hoi lief stel,

Jullie start is in ieder geval niet saai :-)
    Gefeliciteerd met jullie baan!
    Hopelijk vinden jullie gauw een plekje om te wonen.
    Geniet van alles en ik kijk uit naar je volgende verslag!

Knuffel Petra

• 13 Juni 2013 - 10:52

Corry En Adri:

Dag lieve mensen,
    Wat een belevenissen en een cultuurschok in Kuala Lumpur. Fijn dat de try-out's goed zijn verlopen, eerlijk gezegd hadden we niet anders verwacht! We wensen dat jullie gauw een plekje vinden om je te nestelen! Laat maar gauw weer eens wat horen. Groet uit zonnig Lenzerheide!

• 13 Juni 2013 - 11:14

Annelie:

Wat leuk om jullie verhaal te lezen! Zo te horen is daar genoeg te beleven.
    Geniet er van!

• 13 Juni 2013 - 11:51

Lon:

Ja, ik snap hun wel, ze hadden al snel door dat ze met jou geen ruzie willen wiets :) Dus aannemen was de enige optie hehe..
    Gaaf dat jullie zijn aangenomen!
    Nu heerlijk bivakeren in een caravan.. wat wil je nog meer??

Kijk alweer uit naar jullie volgende blog!
    kusss

• 13 Juni 2013 - 14:15

Arie En Monica :

Leuk om over jullie avonturen te lezen. Geniet ervan en je weet alles went.
    Blijf ons vooral informeren over wat jullie meemaken.

kus Arie en Monica

• 13 Juni 2013 - 14:42

Tonneke:

Ha W&W
    Fijn om te lezen dat jullie alle twee door de selectie zijn gekomen. Gefeliciteerd! Succes met alle "ontberingen". Hou ons maar goed op de hoogte dan weten wij ook weer hoe "goed" wij het hier hebben. Liefs, Tonneke

• 17 Juni 2013 - 06:56

Margreeth:

Hallo Wouter & Wietske!
    Wat een leuk verslag en foto's (magnum!!)
    Super dat jullie zo snel werk hebben en wat een mooi gebied....op school sites van Queenstown opgezocht: leuke topo is dit....webcams nog niet gevonden! In de atlas Maleisie gezocht....
    Hopelijk lukt de woonruimte ook snel....
    Ben nu al benieuwd naar jullie volgende verslag....genieten, maar!!

Groetjes, Margreeth.